Csete Dóra - interjú

Sziasztok! Ma egy interjút hoztam el nektek, melyben Csete Dórával beszélgettem, aki mesélt egy picit jövőbeli terveiről, arról, hogy milyen volt a közös munka és elárult néhány kulisszatitkot arról, hogy hogyan is készül egy-egy mese.

Aki követ a Facebook oldaladon az láthatja, hogy készül az új mesekönyved. Mesélnél egy picit róla?
Ez egy állatmesés könyv lesz, kimondottan az ovis korosztály (3- 6 év) számára. A címe, A Zöldlomb – erdő lakói. 6 kis állat főszereplésével. Sutyi, a nyuszi fiú, Móka, a mókus, Horka, az öregecske vaddisznó, Ravi, a rókalány, Szellő, az őzike és Böki az anyáskodó sündisznó. 10 kis történet, mindegyik egy kis tanulsággal. A történet előrehaladtával, haladunk az évszakokkal és a nevezetes ünnepekkel, szokásokkal. Most zajlik egy próbaolvasás is anyukákkal kíváncsi leszek a véleményekre.

Ha nem csalnak az információm, pedagógusként dolgozol. Te mint pedagógus hogy építed be a meséket az oktatásba? Milyen meséket tartasz megfelelőnek a gyermekek számára?
A pedagógusi pályát, az idei tanévvel kezdtem, napközisként. Így, amikor van egy kis szabadidőnk, néha szoktunk meséket feldolgozni, hallás után. Én felolvasom a gyerekeknek, megnézik a képeket, majd egy pár kis játékosabb feladattal feldolgozzuk azt. Illetve rövidebb szövegértés feladatokat szoktunk csinálni. Én is tanulom még a szakmát, bele kell jönni ebbe, nem egyszerű, de szeretem a kihívásokat. Mindenképpen fontosnak tartom az életkori besorolást egy mesekönyvnél, mert ezáltal tudjuk kiválasztani a megfelelőt. Az oviskonak elég egy rövidebb, kicsit cselekményes történet, míg az iskolások már szeretik a nagyobb eseményeket, izgalmakat. Mindenképpen legyen mindegyik mesében egy kis tanulság, hiszen ezzel is tanulnak a gyerekek, felkészítik őket a felnőtté válás útjára.  

Miért döntöttél a meseírás mellett? Későbbiekben tervezed magad más zsánerbe is kipróbálni magad?
Kicsit mindig is gyerek maradok lélekben, szeretek néha elkalandozni. Szeretek a gyerekekkel foglalkozni, ezért nem is volt kéréds, hogy meséket fogok írni. Viszont, nagyon szeretem a fanatsyt és közösen írtunk egy fanaty mesekönyvet Kőszegi – Arbeiter Anitával, Lillen, a tünde címmel. Én szeretnék ennek egy utótörténetet, amelyben Lillen már felnőtt és Nelorent, ahol él a többi fajjal együtt, veszély fenyegeti. Konkrétan egy csata közeleg. Az előszót és néhany fajleírást már megírtam, mert ez egy különálló regény lesz és szeretném, ha azok számára is érthető lenne, akik nem ismerik  a mesét. De ez még a jövó zenéje. Az biztos, hogy 16+ lesz. 

Mennyire nehéz meseíróként érvényesülni a magyar könyvpiacon? Milyen nehézségekbe szoktál ütközni?
Azt kell mondjam, hogy elég nehéz. Sokan is írnak meséket, több magyar meseíró már ismertebb, sokan ragaszkodnak hozzájuk. Nehéz az embereket az új felé terelni. A legnehezebb most a vírus helyzet miatt, hogy nem lehet könyvbemutatókat, meseórákat tartni, amivel jobban megismerhetne az olvasó közönség. Így minden marad online. Ez nem is lenne olyan nagy baj, viszont a meseköyv bemutatásánál sokkal nagyobbat szól a személyes találkozás, az, ha a szülő és a gyerek bele tud lapozni a könyvbe és az illusztrációkat is megismerve el tudja dönteni, hogy megveszi – e vagy sem.

Hogyan körvonalazódik egy-egy mese a fejedben? Hogyan történik a megírási folyamat?
Kell egy hely, egy történés, ami elindítja a fantáziámat. A többi pedig már jön magától. Először mindig a szereplőket képzelem el, a külsejüket, viselkedésüket, majd magát a világot, ahol élnek. Aztán jöhetnek is a történetek.

Mi a legfőbb célod a mesékkel? Mit szeretnél adni a gyerekeknek általuk?
 A legfőbb célom az olvasóvá nevelés. Ez manapság nagyon fontos, hogy a kisgyerekek is szeressenek könyveket forgatni, ne csak a TV előtt ülni. Én a meséimmel egy gazdag fantáziavilágot szeretnék nekik adni, aminek segítségével az értelmi és az érzelmi inteligenciájuk az egészséges fejlődés útján haladhat.
Bátran mondhatjuk, hogy aki felnőtt fejjel olvasta a Lillent az szinte mind magára ismert a kis tünde lányba, köztük én is. Kiről mintáztad valójában? Hogyan született meg az a kinézet, amit a könyvben magában is látunk? Az illusztrátor magától találta ki, vagy esetleg ti instruáltátok őt?
Ő igazából egy általam meg nem formált szerepjátékos karaket. Elképzeltem, azonban a jó 10 évvel ezelőtti mese nem úgy haladt, hogy ezt meg tudjam valósítani, így ezt most megtettem. Ugyanakkor a saját kislányom kíváncsisága, elevensége is megjelenik általa. Én megírtam először azt a mesét, amiben Lillen kinézetét taglalom, majd azt küldtem át az illusztrátornak, amit ő fantasztikusan kivitelezett.

 Egy korábbi interjúban már kérdeztem tőled ugyan, de érdekelne, hogy milyen volt a közös munka Anitával? Tervezetek még közös történetet esetleg, egy folytatást Lillen kalandjainak?
 Anitával nagyon jól tudtunk együtt dolgozni, hasonlóak az elképzeléseink. Jó barátok is lettünk közben, amit a mai napig ápolunk, igaz csak online gyelőre, de remélem lassan már lehet utazgatni kicsit és akkor ismét tudunk talaálkozni. Lillennek mindenképpen szeretnénk egy folytatást, ahol a kis tünde kapna egy fiú társat és együtt mennének már nagyobb kalandokra. Valószínüleg jövöre lesz esedékes, ha csak Lillen nem fog nyerni a Kiadom a könyvem oldalán meghirdetett játékban, aminek a fődíja az, hogy az oldal teljesen átvállalja a következő kötet elkészítésének költségeit. Nagyon szeretnénk nyerni. 
Mik a terveid a jövőre nézve? Esetleg várható lesz kollaboráció más meseírókkal vagy egy Lillen folytatás is?
Mint fent már említettem, idén jön a Zöldlomb-erdő lakói, szeretnék egy kis foglalkoztató füzetet is még idén. Ebben csak egy kis mese lenne, amihez pár aranyos feladat is tartozna. Aztán egy Lillen folytatás és Lillen felnőttkori külön álló regénye. Egyelőre ezek vannak tervben. Most úgy néz ki más írókkal nem fogok együtt dolgozni, inkább a saját utamon járok.

Mi a legnehezebb dolog az írói életben? Ha visszamehetnél az időben bevállalnád újra, hogy meseíró legyél?
Én azt gondolom, hogy az érvényesülés, az olvasói kör kialakítása. Úgy látom,az emberek nehezen nyitnak az új és az ismeretlen felé. Talán, ha ez a mostani állapot rendeződik, az olvasók is nyitottabbak lesznek.
Még szép, hogy bevállalnám. Semmit se csinálnék másképp. Nagyon szeretek írni, így teljes az életem. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése