műhelytitkok - Mimi Taylor és a Newline Kiadó

2018 decemberében robbant be a köztudatba Mimi Taylor neve, mint kiadóvezető, a Newline kiadó ezalatt a néhány év alatt rengeteg szerzőnek adott megjelenési lehetőséget, köztük már befutott és kevésbé ismert alkotóknak is. A kiadó alapítóját a személyes tapasztalatairól, terveiről kérdeztem.

– Mikor és minek az ösztönzésére alapítottad a kiadót? Miért szerettél volna egy saját kiadót?
A kiadó 2018. december elsején indult el hivatalosan a webshop megnyitásával. A korábbi kiadómmal nem voltam maradéktalanul elégedett, a második regényem kiadása előtt kutakodni kezdtem, de nem találtam meg a számomra megfelelő kiadót. Így hát létrehoztam azt.
– Mit gondolsz az elmúlt évekről? Mennyire viselte meg a kiadót a 2020-as év?
Mivel még igencsak gyerekcipőben járunk, nem nagyon van összehasonlítási alapunk. Tulajdonképp csak 1 éves tapasztalatunk van 2020 előttről, amikor még a kezdeti nehézségekkel küzdöttünk. Ahhoz képest nem történt visszaesés kiadás terén. A webshopban vettünk észre némi vásárlási „kedv” csökkenést.
– Jelenleg hány írója van a kiadónak?
Te is tapasztalod, hogy a létszám folyamatosan nő. Álmomban nem gondoltam az induláskor, hogy erre az időre ennyi csodálatos, tehetséges magyar szerzővel fogunk együtt dolgozni. Jelenleg 42 írója van a kiadónak. Vannak köztük már befutott, sokkönyves szerzők, és tehetséges elsőkönyvesek is.
– Mik a terveid a 2021-es évre? 
Mindig sok tervem van, ha csak a fele megvalósul, már boldog leszek. Mindenesetre azt látom, hogy egyelőre a tervezés részben nem rajtam múlik. Örülnék, ha végre visszatérhetne minden a régi kerékvágásba, mert nagyon hiányoznak a nagyobb könyves rendezvények, és a könyvbemutatók, a személyes találkozás az írótársakkal és az olvasókkal. Ezekre készülünk és reménykedünk, illetve nagyon sok új megjelenés várható ebben az évben is.
– Mesélj kicsit a „segítőidről”. Kikkel dolgozol együtt? (szerkesztő, grafikus...)
Nagyszerű emberekkel dolgozunk együtt, akik remek szakemberek egytől egyig. A borítóink döntő többségét Ashley Redwood tervezi, akivel mindig öröm a közös munka, egyszerűen profi abban, amit csinál és én büszke vagyok arra, hogy együtt dolgozhatunk. De fontosnak tartom megemlíteni Halasi Miklós nevét, aki nemcsak fantasztikus borítókat tervezett már néhány írónknak, de a webshop megszületésében is ő volt a segítőm és rengeteg dolgot tanultam és tanulok tőle a mai napig, amiért mindig hálás leszek neki. A szerkesztők/korrektorok, akikkel együtt dolgozunk: NeylaGrey, K. Zsófi és már Sebők Balázzsal is volt és bízom benne, hogy még lesz is közös munkánk. Hálás vagyok nekik a munkájukért, ami nélkülözhetetlen. Ha már segítők, szeretném megemíteni azt az embert is, aki a kezdetektől mellettem áll, akire bármikor számíthatok, Vargáné Wolf Andrea, vagy ahogy talán többen ismerik, Abby Winter már az indulásnál bizalmat szavazott nekem és aktívan kiveszi a részét a teendőkből is, amiért végtelenül hálás vagyok neki. A borítóink döntő többségét Ashley Redwood tervezi, akivel mindig öröm a közös munka, egyszerűen profi abban, amit csinál és én büszke vagyok arra, hogy együtt dolgozhatunk. De fontosnak tartom megemlíteni Halasi Miklós nevét, aki nemcsak fantasztikus borítókat tervezett már néhány írónknak, de a webshop megszületésében is ő volt a segítőm és rengeteg dolgot tanultam és tanulok tőle a mai napig, amiért mindig hálás leszek neki. A szerkesztők/korrektorok, akikkel együtt dolgozunk: NeylaGrey, K. Zsófi és már Sebők Balázzsal is volt és bízom benne, hogy még lesz is közös munkánk. Hálás vagyok nekik a munkájukért, ami nélkülözhetetlen. Ha már segítők, szeretném megemlíteni azt az embert is, aki a kezdetektől mellettem áll, akire bármikor számíthatok, Vargáné Wolf Andrea, vagy ahogy talán többen ismerik, Abby Winter már az indulásnál bizalmat szavazott nekem és aktívan kiveszi a részét a teendőkből is, amiért végtelenül hálás vagyok neki.
– Terveztek pályázatokat indítani?
Egyelőre biztosan nem, ehhez nem rendelkezünk megfelelő háttérrel.
– Hogyan látod jelenleg a hazai könyvpiacot? Mire számítson egy frissen publikált szerző? 
Tapasztalataim szerint az elsőkönyves szerzők általában lassan tudnak elindulni, hiszen amíg egy szerző neve ismeretlen, kevésbé szavaznak bizalmat neki. Fontos, hogy a szerzőknek – ha életben akarnak maradni ezen a piacon – legyen kitartása. Hiszen a kitartás mindig meghozza a gyümölcsét! Ugyanakkor nagyon fontosnak tartom, hogy az írónak/leendő írónak legyen önkritikája is, és fogadja meg a segítő szándékú tanácsot. Amiben csak tudunk, igyekszünk segíteni szerzőinknek, de a járványhelyzet sajnos ebben is korlátoz.
– Mik a hosszútávú terveitek?
Egyet már említettem korábban, hogy hagyományos kiadóként tudjunk működni, de vannak olyan tervek is, amikről egyelőre nem szeretnék beszélni.
– Minden frissen publikált szerző története egy előszűrésenvesz részt, mely alapján eldöntitek, hogy kívántok e dolgozni az adott szerzővel. Volt már rá példa, hogy valakit vissza kellett utasítani? Mi volt ennek az oka?
Igen, volt már többször is, de szerencsére nem ez a jellemző. Legtöbbször az a helyzet, hogy van
egy jó alapötletük, csak nem tudják megfelelően kidolgozni, átadni mindazt, ami az ő fejükben ott van, és ugye épp ez lenne a lényeg.
– Mi alapján döntötök úgy, hogy egy adott szerzővel együtt szeretnétek dolgozni? Van kifejezett zsáner vagy stílus, amit kerestek?
Sem stílus, sem zsánermegkötés nincs. A lényeg, hogy a kézirat legyen elég érett a kiadásra.
– Mit üzennél azoknak, akik kacérkodnak a publikálás gondolatával, illetve mit üzennél a hazai íróknak, akik már a könyvpiac létráin lépdelnek?
Csupán annyit, amit mindenki másnak is, ha valamilyen célt akarnak elérni, hiszen minden helyzetben ez a legfontosabb: Kitartás!
- Tormási Vyktória

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése