Ti írtátok: Eőri Klaudia recenzió

Ma májusunk könyvéről osztom meg veletek a véleményemet. 
Szilágyi-Kiszler Adrienn: A napfény hangja
Hmm hát...
A címből-borítóból-fülszövegből (az utóbbit a komment szekcióban találjátok) már sejtettem, hogy ez a könyv, mondjuk úgy: nagyon nem az én műfajom.
Ezért tartottam kicsit az olvasásától, s bár voltak részek, amiken nehezen rágtam át magamat, mégis azt mondom, megérte! Mert... annál jobban élveztem a számomra is élvezhető oldalait. 
Oké, nézzük, hogy miről is van szó...
Főszereplőnk (Audrey) egy kisvárosi(?) 20-22 éves csaj, aki zenekarok menedzserévé tanult, ééés minden bizonnyal a legjobb barátai (egy fiú banda/zenekar) által keveredhetett bele ebbe a világba s juthatott erre az elhatározásra. Mire végre elvégezte a sulit, s kitanulta a szakmát, munkakereső időszakát megkezdve egyből Los Angelesbe költözik ezen barátaihoz...
Aztán munka mellett - ha úgy vesszük - párt is igyekezett találni magának. Mai korunk fiataljaira tekintve ő azon kevesek egyike, aki nem sok (egyetlen 1, és az sem "komoly") ex-baráttal "kacérkodhat", bár igénye az már igencsak lenne rá (mármint egy párkapcsolatra. Nem pedig több exre, ugye...).
L.A.-ba érkeztekor még a gyerekkori szerelme iránt sóvárog (azaz az addigi legjobb barátja iránt, aki nem mellesleg a banda énekese...), viszont igyekszik elfogadni, hogy már hiába - mivel a srác már rátalált "élete szerelmére".
Aztán beveti magát L.A. pörgős-bulizós életébe, és egy szívdöglesztő, ám de közel sem "tiszta" pasasba habarodik bele.
Ezután.... mivel van mellette normális pasi is, egy "új legjobb barát" személyében, és miután kikészül az előző kapcsolatában, belátja, hogy talán megpróbálhatná (inkább) vele a  "szerelmesdit".
De ez a pasi meg, mire végre minden szuper volt köztük, el kellett, hogy költözzön...
Hát szegény csaj, állatira peches, mit ne mondjak....
Annyi idős koromra én is hasonlóképp álltam ex-mennyiséggel ahogy ő, így tapasztalatból jöhettek a vele történt dolgok kapcsán az érzéseim, hogy... egyik részről együtt éreztem vele, másik részről meg... hát, bevallom, volt ahol kissé megvetettem.
Aztán... Poén, de az is hasonlóság, hogy volt egy időszak, ha nem is valami aktívan, de hébe-hóba ugyancsak zenekarokkal-bandákkal lógtam. Mondjuk én nem csak barátként, hanem TÉNYLEG a gitáros és/vagy dobos húgaként (az egyik bátyám dobos, a másik gitáros volt, mindegyik más-más bandában...)
Így a könyv ezen részeit is némileg szkeptikusan olvastam - hisz' mondhatni "jól tudom, hogy hogy mennek ott a dolgok...", és úgy gondolom, hogy eléggé levolt "csajosítva" a helyzet, egy fiúbandához képest. Bár a párbeszédek viccesek, és jók voltak, írónőnk nem tudja letagadni, hogy bizony: nőből van. 
És ennek következményeként inkább egy aranyos "kisfiús" (némi alkohollal, és húgukat védelmező testvériség érzéssel megspékelve) társaságot mutat be általuk.
Ami igazából az egyik legjobb volt a könyvben, úgyhogy a "valódi" férfias megnyilvánulások nem is baj, hogy kilettek hagyva, (talán Oliver volt, akinek voltak "férfiasabb" megszólalásai, pl az egyik repülős beszélgetésnél...) nekem tetszett így is! 
Viszont... ami nem: Az a Noah-s rész. 
Már ahogy elment arra a bizonyos koncertre Audrey, tudtam, hogy ezen a részen nehezen fogom átrágni magamat. Mert... Aki ismer, az tudja, hogy semmilyen káros szenvedély ki nem fog rajtam, mindegyiket elítélem és világéletembe kerültem, mint a rossz tüzet. Az, hogy ki-mit csinál a maga életével, mindenkinek a maga baja, de nincs az az Isten, hogy én úgy igazán részegre igyam magamat, vagy drogozzak, vagy akár csak 1x rágyújtsak! SOHA.
Az ismerősi köreimben viszont rengeteg szenvedélybeteget/függőt tudhatok (sajnos). Ezáltal tudom mivel járnak ezek a dolgok, s bár elfogadom, hogy pl a párom dohányzik, és azzal sincs igazán bajom, ha alkalmanként iszik... Bár szerintem nem hord olyan embert hátán a Föld, akit én részegen vonzónak találnék, szóval mondjuk úgy, hogy nem 1 olyan napon fogunk belevágni a "babaprojekt"-be, amikor igazán felönt a garatra.
Viszont, van egy határ, amit átlépve mindenki kiveri nálam a biztosítékot: Amikor ész nélkül teszi mindezt, és nemhogy magát, de mindenki más életét is veszélyezteti ezáltal. Ha nem közvetlen, hát közvetetten.
A Noah-s rész emiatt számomra gyomorforgató volt, ugyanis a szenvedélybetegségekről szólt az
egész. A drogról... és a párkapcsolati függőségről.
Az elsőt nyilván eddig-, s ha rajtam múlik, ezután sem fogom megtapasztalni. Viszont az utóbbiban, akaratlanul is volt már részem, ahogy főszereplőnknek, nekem is az első komolyabb kapcsolatom által. Piszkosul nehéz volt véget vetnem neki, de életem egyik legjobb döntése volt, és mindamellett, hogy állatira szégyenlem azokat a dolgokat, amiken ezalatt keresztül mentem és amiket eltűrtem, rohadtul büszke is vagyok magamra, hogy minden lelki- és egyéb nehézség ellenére magam mögött tudtam hagyni...
(Ezt csak az értheti, aki járt már hasonló cipőben...)  Szóval, talán ezért lehetett nekem ez a rész olyan nehezen emészthető - és bár a hátam közepére se kívántam nosztalgiázni, úgy vélem, néha nem árt... úgyhogy minden negatív "hatása" ellenére ezt is köszönöm!
Viszont... a Brendonos részek így annál inkább tetszettek!
Gyógyír voltak az én lelkemnek, akárcsak Audrey-énak...
Szerelmi "tapasztalatai" közben amúgy a karrierje is kezd fellendülni, bár érdekes - és egyúttal várható módon, de úgy vélem, ezzel a résszel megindult a csúcs felé! Ahogy talán párkapcsolati téren is... 
Audrey története bulizós, romantikus, vicces, de néhol depis... van benne hírességek utáni rajongás/epekedés, baráti vicces csipkelődések és barátságokat megrengető viták. Szerelmes és "szerelmetlen" párok... kis féltékenység és jókora őszinteség...
És ezt mind körbeöleli L.A. meleg napfénye és pörgős estéi, plusz a bandatagok közti már-már kikezdhetetlen baráti kötelék.
Ezt a könyvet elsősorban csajoknak ajánlom. Az elején kezdődő csacsogással ember legyen az a pasi a talpán, aki kitartó és tovább olvassa...  bár így voltaképp vállalkozó jellemű kanoknak is mondhatom, hogy vágjanak bele! 
Csajok közül pedig leginkább azoknak, akik a kötődés lehetőségének keresésének útjára lépnének éppen... mert én anélkül is követtem el hibákat ez ügyben, hogy L.A. fényei vakítottak volna el. S bár nem tartoztam soha közéjük, rengeteg lány van, akik RAJONGANAK olyan pasikért, akikről semmit nem tudnak (max csak tetszenek nekik). És ők maguk sem tudják magukról, hogy emiatt gyakorlatilag bármire rávehetőek...
Ez a könyv talán mutathat nekik egyfajta tükröt, és ráébresztheti őket azokra a dolgokra, amikre amúgy maguktól csak tapasztalat útján ébredhetnének rá - az pedig, mint tudjuk, nem éppen kellemes.
Köszönöm Adri ezt a számomra valahol ismerős, de mégis teljesen idegen világot - történetet. S bár engem jócskán kimozdított a komfortzónámból, azt tudom mondani, a maga műfajában kivételesen jó és különleges alkotás, mely méltán viselheti a "hónap könyve"-címet. 
Baráti öleléssel:
E.Klaudia
/A fotóért pedig 1000 köszönet Gáborunknak! /

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése