"Az ember, ahogy korosodik, egyre többet foglakozik a múlttal."
Pfeiffer
Gábor könyve teljesen letaglózott. A második világháború idejétől a hetvenes
évekig terjedő pár évtizeden vezet minket végig a háborús Magyarországon élő
rokonai életén. Ettől a könyvtől mindent megkaptam, amit egy jó könyvtől
kívánhat az ember: nevetést és könnyeket. Szívbemarkoló volt megtapasztalni,
hogy a háború mit tett emberi sorsokkal. Annál inkább, mert amellett, hogy igaz
történetek alapján készült a regény, a benne lévő számos régi fényképen látni
is lehet a történet valódi szereplőit. Egészen különös érzés nézni egy kedves
arcú férfit, akiről kiderül, hogy valójában iszákos és erőszakos volt, vagy egy
asszonyt, akinek szinte egész élettörténetét végigkövetjük, és a képeken is
látjuk először menyasszonyi ruhában, majd ősz hajjal otthonkában egy
dédunokájával az ölében. Az író elevenné varázsolta azokat az időket,
melyek számomra eddig csupán dátumok és rideg tények voltak a történelemkönyvek
lapjain.
A
háború kegyetlensége, a sok halál, igazságtalanság és megaláztatás leírása
mellett Pfeiffer a gyengéd érzelmek ábrázolásában is nagy tehetségnek bizonyul.
Az a jelent, amiről a könyv a címét és a borítóján az illusztrációt is kapta, a
könyv egyik – ha nem a legnagyobb – mélypontja. Úgy gondolom, hogy az író
tökéletesen eltalálta a határt, hogy meddig érdemes elmenni a kegyetlenség
megfestésében, ugyanakkor a szerelem, vágyódás megjelenítésében anélkül, hogy
az érzelgőssé váljon. Feszegeti a határokat, és pont a szélsőségessége miatt
annyira eleven ez a mű.
"Pedig hányszor látta csukott szemmel Teréz érett, telt idomait, ahogy lehullik róla a hálóing! Ennél szebbet el sem tudott képzelni. Messzebbre azonban sosem jutottak. Csak gondolatban lehettek egymáséi.
Georg attól a naptól kezdve perben és haragban állt az egész világgal. Úgy érezte nincs igazság a földön.
Nap mint nap úgy kellett tennie, mintha minden rendben lenne. Pedig dehogy volt. Persze anyja észrevette, valami nem stimmel a gyerekkel. De hiába próbálta faggatni, Georg nem árulta el, mi bántja. A szikra lángot fogott, és már nem lehetett eloltani."
Három
összefüggő történetben ismerjük meg Georg, Rosa, Josef és családjuk életét a
háború alatt és után. A rokoni szálak a történet vége felé egyre kuszábbak
lettek, örültem volna egy családfának is a képek mellé. De azért minden
követhető volt. Georg a "szomorú szemű magyar", remek műszaki
érzékkel rendelkezik, szenvedélyesen szereti a fegyvereket, ugyanakkor a
művészeteknek is hódol: verseket ír és harmonikán játszik. Csendes, kedves,
jóravaló ember, aki a háborúban mégis kénytelen ölni. Érzékeny lélek, aki
mindenhez, amivel foglalkozik, szenvedéllyel nyúl. Ezért olyan szimpatikus
karakter, mert hibái ellenére elmondható, hogy mindenbe a szívét teszi.
"Tekintetük egy pillanatra összetalálkozott. Szeme borostyánként ejtette rabul Georg szembogarát. Szégyenlősen rámosolygott a fiúra. Talán csak az tudja igazán, mit jelent egy ilyen mosoly, akinek már nagyon régen volt része ebben a csodában. Tánya valami érdekeset, megmagyarázhatatlanul nyugtatót látott azokban a szomorú szemekben. Olyan érzése támadt, mintha megérkezett volna valahová, mintha otthon lenne. A félszeg fiú pedig rögtön tudta, a lány a veséjéig lát. Szavak nélkül értették egymást."
Rosa
egy cserfes cselédlány, akit könnyű azonnal megkedvelni. Ugrándozik, táncol,
énekel munka közben, imádja a gyerekeket, de kissé bugris. Az ő története élete
nagy szerelmével kezdődik, majd az ő sorsát követjük a leghosszabb ideig a
regényben. A háború az ő napjait is gyökerestül megváltoztatja, és sok-sok
hosszú évnyi megpróbáltatásait kísérjük végig.
"Lassan telt a hét. Rosa már hétfőn be volt sózva, és egész héten szórakozottan látta el a rábízott munkákat. Kedden például az úr kávéjába cukor helyett sót rakott. Böhm még a bankban is prüszkölt. Szerdán a padlófényezés volt soron.
– Jön-e velem, nadság shimmyt járni? Bizsereg a vérem, nem tud várni – énekelte megkergülve, miközben a lábára erősített kefékkel, táncolva vixelte a padlót."
"Hétkor nem bírta tovább. Anyja legnagyobb meglepetésére felkelt, és izgatottan járkált fel-alá a konyhában.
– Mi van veled, te gyerek? – kérdezte anyja, furcsállva a szokatlan viselkedést. – Máskor vasárnap a kilences misére is alig tudlak kiverni az ágyból. Főleg ha a szombati kártyaparti hosszabbra nyúlik a Wagner kocsmában. Most meg itt mászkálsz, mint zsidóban a fájdalom. Nem bánnám, ha hagynál nyugodtan főzni.
– Különös álmot láttam, édesanyám.
– Aztán mi volt olyan különös benne, hogy felébresztett ilyen korán?
– Hát, ha én azt elmesélném, bizony elpirulnánk mind a ketten – vigyorgott kobakjában még a délibábbal."
Josef
története a legrövidebb és a legboldogabb a három közül. Az előző két részben
is feltűnik, ebben az utolsóban egy, a rokonainál tett látogató alatt
ismerkedünk vele tovább, ahol szépen körbeér a történet.
"Így ismétli önmagát néhány száz évenként a történelem. Valahonnan elindulunk, aztán sok-sok harc árán, előbb-utóbb ugyanoda megérkezünk."
Ez a
regény a szerelem és a háború regénye, mely megmutatja nekünk, hogyan vészelte
túl vagy adta életét az egyszerű sváb ember a második világégésnek, mely
elválasztott egymástól annyi testvért, anyát és apát a gyermekétől, szerelmes
párokat, akiknek egy része sosem látta újra egymást. Ugyanakkor hosszú idő óta
elvált barátok újbóli egymásra találásáról is olvashatunk a Lábnyomok a sárban
című regényben. Megindító történet, amelyet mindenkinek el kellene olvasnia
legalább egyszer életében. Köszönöm, Pfeiffer Gábor, hogy betekintést engedtél
a családod múltjába, sokáig nem fogom elfelejteni ezt a lenyűgöző történetet.
"Kiosont a barakkból, a zsebéből papírt és tintaceruzát vett elő. Rágyújtott, megnyálazta a ceruza végét, és a holdfénynél, fagytól reszkető kézzel írni kezdett valamit. A betűk úgy folytak ki az irón hegyén, mint a megáradt folyó vize az ürgejárta gáton."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése